محمدرسول خدادادی؛ حکیمه متفکری؛ باقر سلیمانی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر جهتگیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه وخودکامیابی راهاندازی کسبوکار ورزشیبا در نظر گرفتن نقش میانجی مهارتهای کارآفرینانهاست. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسیارشد علوم ورزشی دانشگاههای کشور میباشند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 364 نفر از دانشجویان انتخاب ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر جهتگیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه وخودکامیابی راهاندازی کسبوکار ورزشیبا در نظر گرفتن نقش میانجی مهارتهای کارآفرینانهاست. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسیارشد علوم ورزشی دانشگاههای کشور میباشند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 364 نفر از دانشجویان انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از چهار پرسشنامه استاندارد جهتگیری کارآفرینی، قصد کارآفرینی، مهارتهای کارآفرینی و خودکامیابی استفادهشد. بعد از ترجمه و ترجمه مجدد پرسشنامهها، برای اطمینان از روایی صوری و محتوایی هر چهار پرسشنامه از نظرهای متخصصان مدیریت ورزشی و برای پایایی پرسشنامهها از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی پرسشنامههای جهتگیری 84/0، قصد 79/0، مهارتهای کارآفرینی 90/0 و پرسشنامه خودکامیابی 87/0 بهدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نسخه 20 نرمافزار SPSS و Amos انجام شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، مقادیر استخراج شده برای مسیرهای جهتگیری کارآفرینانه و مهارتهای کارآفرینانه (57/0)، مهارتهای کارآفرینانه و قصد کارآفرینی (61/0) معنیدار بودند (p <0/05). همچنین مقادیر استخراج شده برای مسیرهای جهتگیری کارآفرینانه و مهارتهای کارآفرینانه (57/0)، مهارتهای کارآفرینانه و خودکامیابی (25/0) معنیدار بودند (p <0/05). در نهایت اینکه گروههای آموزشی میتوانند با بالابردن انگیزه کارآفرینی به همراه تقویت مهارتهای مورد نیاز کارآفرینی، زمینه خودکامیابی و قصد کارآفرینی را در دانشجویان علوم ورزشی بهوجود آورند.